Kalender

måndag 21 december 2015

Rektorsbrev, Informationsbrev till vårdnadshavare för elever på Odenskolan F-9



Hej!
Jag vill med detta brev informera er om vad som är på gång på Odenskolan och ge några reflektioner från hösten.

Nya medarbetare
Vi har några vakanta tjänster ute just nu och två av dessa rekryteringar är i nuläget avklarade. Till vårterminen kommer vi att ha en ny medarbetare på Fritids som heter Mani och en ny lärare i historia och svenska som heter Charlotte.

Vikariehantering
Vi har haft en ansträngd situation på skolan att få vikarier i samband med sjukdom. Utgångspunkten är alltid att ta in vikarier. Vi använder både våra egna nätverk samt kommunens bemanningscentral för att få in vikarier. Vi täcker också upp för varandra i kollegiet. I sista hand så ställer vi lektionerna som en sista utväg. Vill poängtera att det inte handlar om att vi inte har resurser för vikarier för det har vi utan det handlar om att det inte finns några att tillgå.

Ombyggnation
Ombyggnationen av värmesystemet är i full gång. Utöver att de byter ut värmesystemet så ses även ventilationen över, armaturer byts ut, klassrum målas om och toaletter renoveras samt vissa golv byts ut. Det är med andra ord en betydligt större renovering av skolan som genomförs än vad vi hade förväntat oss vilket jag är mycket glad över.

Elevhälsa och resursteam
En förändring sedan tidigare är att vi i elevhälsan arbetar mer samlat och att vi har ett resursteam som både arbetar med stödprojekt riktat till både enskilda elever och grupper av elever. Vi har också sett ett behov av att förstärka vuxennärvaron i vissa klasser vilket också varit något som skolans resursteam kunnat bistått med.

Föräldraråd 
Till våren kommer jag kalla till föräldraråd. Att vara med ett sådant råd innebär att du som förälder får insyn i skolans verksamhet och kan vara med i diskussioner som rör era barns skolgång. Det är ett forum där ni som vårdnadshavare ges möjlighet att ytterligare lyfta synpunkter och funderingar som ni har om skolans arbete och utveckling. Jag har sedan tidigare fått anmälningar från några av er att ni är intresserade av att vara med i detta men jag ser gärna att ni blir fler. Är du intresserad av detta så skicka ett mejl till mig på fredrik.a.karlsson@orebro.se.

Trygghet och studiero
Jag har fått en del frågor i samband med det tidigare utskicket gällande en konflikt mellan elever på högstadiet. Jag vet att det ibland kan kännas frustrerande att inte veta exakt vad som har hänt i en sådan situation och jag är medvetet återhållsam med information. Anledningen till det är av respekt för de inblandande. Detta kan ibland spä på eventuella rykten som florerar men det är en risk som jag tar av hänsyn till den eller de som är inblandade. Vill också poängtera att om skulle det uppstå en situation på skolan som är hotfull eller av en sådan karaktär att vi behöver utrymma eller ta till andra åtgärder för att säkra tryggheten på skolan så har vi en plan för den typen av händelser. Detta ska dock inte förväxlas med att vi har konflikter mellan elever.

Ett år på Odenskolan
Jag har nu varit ett år på Odenskolan och jag vill bara uttrycka att jag trivs utomordentligt bra som rektor på Odenskolan och jag vill tacka er för att bra samarbete och för mycket givande samtal och möten vi har haft under året.

Med det så vill jag önska er alla en

god jul och ett gott nytt år 

Med vänlig hälsning Fredrik Karlsson Rektor Odenskolan